Hva er galt med sukker?

Sukker får skylden for det meste som er galt med det moderne samfunnets helse. Det sies å forårsake alt i fra diabetes til overvekt, men hva er sant?

Hvis man ser på statistikken over spisevanene våre de siste 40 åra har det totale daglige kaloriinntaket økt med nesten 500 kalorier per dag. Av disse kaloriene utgjør sukker mindre enn 10%. Man kan vanskelig si at det er sukker som har skylda for den store andelen overvekt. Kalorier fra sukker er ikke mer fetende enn kalorier fra annen mat. I tillegg beveger vi oss også mindre enn før. Den totale summen av økt kaloriinntak og redusert energiforbruk er nesten 600 kilokalorier.

strawberry-386241_640

Hva er det som utgjør det forhøyede kaloriinntaket?
Kornprodukter står for rundt 188 kcal av det økte kaloriinntaket de siste 40 årene. Det samme gjør tilsatt fett, olje og melkefett. Betyr det at det er disse matvarene som gjør oss fete? Niks, det er et overdrevent høyt kaloriinntak i forhold til hvor mye vi beveger oss som gjør oss fete. Ikke sukker, korn, fett eller gluten.

Men er ikke sukker giftig?
Det kommer som alt annet an på dosen. Det skal ganske mye til før du klarer å drepe et voksent menneske med sukker. Det kreves rundt 30g per kg kroppsvekt i en dose for å drepe rundt halvparten av menneskene i et rom. Til sammenligning trengs det «bare» 3g salt per kg kroppsvekt i en dose for det samme. Ingen av delene er farlige i normale mengder altså.

Men det er sukker som gir deg diabetes?
Nei, det er et veldig snevert syn på hvordan kroppen fungerer. Det stemmer at bukspyttkjertelen din skiller ut insulin ved inntak av sukker. Dette gjelder alle typer karbohydrater. Det lavkarbofanastene gjerne ikke forteller deg er at protein kan stimulere utskillelsen av insulin like bra og i enkelte tilfeller bedre enn karbohydrater. Å kutte ut karbohydrater for å spare på insulinet er altså et dårlig argument. Kan det være gunstig å spise mindre karbohydrater for enkelte grupper som f.eks diabetikere og sedative? Absolutt, men å kutte ut enkelte matvarer helt for friske og aktive mennesker er unødvendig. Mennesker som er aktive har også bedre insulin-sensitivitet. Noe som betyr at de behøver mindre insulin for å gjøre den samme jobben.

Betyr det at farin er fritt vilt? Her handler det som med alt annet om moderasjon. Helsemyndighetene her til lands anbefaler maks 10% daglig sukkerinntak. Noe som ikke vil gi deg forverrede helseparametre så lenge du er en frisk og aktiv person. Har du et variert kosthold med lite prosessert mat er det ikke noe problem å unne seg is eller sjokolade en gang i blandt.

 

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>