Forholdet mellom omega-6 og omega-3

Jeg har nettopp vært i London på Alan Aragon UK Conference. Det har vært en lærerik helg med masse faglig påfyll og nye verktøy i verktøykassa takket være den kjente ernæringsfysiologen Alan Aragon og ikke minst deltakerne. Fremover vil jeg presentere tema som ble tatt opp for å knuse noen myter innen ernæring.

Først ute har vi fettsyrer som tema. Du har kanskje hørt at viktigheten av å ha en veldig god fordeling av omega-6 og omega-3 er viktig? Det er imidlertid svært lite dokumentasjon på at dette er tilfellet. Dette er gjerne ting man enten hører i media eller fra MLM-bedrifter. Ingen av delene er særlig kredible kilder. Får du i deg anbefalt inntak av begge deler er du på god vei mot en bedre helse. Om du ikke spiser fet fisk som laks, ørret eller makrell kan det være lurt å supplere med et tilskudd av omega-3 eller få det i deg fra andre kilder som f.eks valnøtter. Her må man imidlertid spise dobbelt så mye som i fet fisk for å få i seg anbefalt daglig inntak.

Noen vil kanskje påstå at oppdrettslaks ikke er veien å gå da den inneholder mer omega-6 enn villaks. Sannheten er vel at oppdrettslaks er mye billigere, kan inneholde mindre tungmetaller og ekstra omega-6 ser ikke ut til å spille noen rolle. Når det er sagt er det ikke nok tungmetaller i villaks til å utgjøre en helserisiko. Spis det du liker best!

 

Suppversity har en artikkel om saken her: http://suppversity.blogspot.de/2014/11/farmed-vs-wild-caught-pollutants-and.html

 

oil

 

Neste tema jeg skal dekke er sukker!

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>