Slik klarer du din første chin/pullup!

Chins og pullups er en skikkelig status-øvelse å få til. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor mye jobb som kreves for å klare bare 1. Man har chins med nøytralt grep og underhåndsgrep. Chins med overhåndsgrep kalles pullups. I denne artikkelen skal vi se på hvordan du kan få til din første.

Vekt

I disse øvelsene må man løfte sin egen vekt. Jo lettere man er, jo lettere vil det være å trekke seg opp. 5 kilo ekstra på kroppen tilsvarer jo 5 kilo ekstra å trekke på så jo magrere man er jo bedre forutsetninger har man for å klare det. Dersom man har noe å gå på kan man jo redusere kroppsvekten samtidig som man jobber med styrken.

Hvilke øvelser skal man bruke?

Det beste verktøyet er kanskje et såkalt chins-apparat som du ser i videoen under. Her får man hjelp av apparatet til å heise seg opp. Du får også en jevn arbeidsvei som sannsynligvis gir de beste økningene i styrke og muskelvekst. Har man tilgang på et sånn stiller man sterkt, men det er selvsagt ikke alle steder man har muligheten til det.

Har man ikke tilgang til chins-apparat ville jeg gått for chins med strikk. Her har du muligheten til å få hjelp opp. Den gir ikke like jevn belastning gjennom hele arbeidsveien, men man bruker de verktøyene man har. Her har du en video av utførelse:

Du kan også bruke halv repetisjoner eller negative repetisjoner for å supplere treningen med alt etter hvor sterk du er. Med halve repetisjoner kan du senke deg halvveis ned fra toppen eller ta første halvdel fra bunnen av. Med negative repetisjoner senker man seg ned fra toppen og holder igjen det man får til. Slik ser negative pullups ut:

Andre øvelser du kan bruke er nedtrekk, sittende roing, roing med egen kroppsvekt i slynge, roing med hantel og andre lignende øvelser. De hjelper ikke på den spesifikke styrken i chins/pullups, men du blir sterkere i de aktuelle musklene man må bruke i chins/pullups. Det er da armene og den store ryggmuskelen (latissimus dorsi).

Lykke til med å klare din første chin/pullup!

Har du noen spørsmål til å klare din første – eller kanskje klare 10 repetisjoner?

Spør i kommentarfeltet da vel 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *