Hvor mange sett bør du kjøre per muskelgruppe per uke?

I denne artikkelen skal vi se på anbefalningene på hvor mange serier du bør kjøre på hver muskelgruppe du ønsker å avansere i per uke.

For nybegynnere anbefaler man 12 serier. Fordelt over 3 økter da så kan du jo kjøre 4 sett hver gang.

For viderekomne anbefaler man 16 serier. Det blir da 5-6 sett per økt hvis man kjører 3 økter i uka.

For avanserte anbefaler man 20 eller flere serier. Det blir jo da ca. 7 sett per muskelgruppe per treningsdag med 3 økter i uka. Når man er på dette nivået bør man kanskje kjøre flere 4-5 økter for å fordele volumet over litt flere økter så det hver økt ikke tar så lang tid.

Hvis du føler deg viderekommen til avansert per dags dato og kun kjører 10 sett per uke bør du da øke antall sett hvis det er mulig. Du trenger da kanskje ikke å øke fra 10 til 18 sett per uke, men kan da kanskje øke med 2 og 2 sett per uke på hver muskel.

Om det er muskler du ikke ønsker å avansere, men kanskje vedlikeholde, så kan du jo begrense deg til rundt 5 sett per uke litt avhengig av nivå. Mest sannsynlig er det ikke mye som skal til for å vedlikeholde.

Vet du hvor mange sett du tar per uke per muskel?

Føler du deg nybegynner, viderekommen eller avansert når det kommer til styrketrening?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *