Slik går du ned 5-10 kilo på 8 uker.

Nå som sola har stukket seg frem over det ganske land er det vårstemning i lufta. Lysere kvelder, grilling og 17.mai står for tur. Men mange har en bekymring som gnager i bakhodet og kommer frem i lyset når vi passerer speilet eller står på badevekten.

«Herregud, jeg skulle gått ned noen kilo før sommerferien. Jeg kan ikke gå på stranda slik».

fruits

Da sier jeg: «Jo, det kan du!». Såvidt meg bekjent er stranda for alle. Ingen nekter deg adgang til stranda verken her i Norge eller i utlandet fordi du er for tjukk eller veier for mye. Okei, så kanskje du ikke kjenner deg helt bekvem. Det er lov å være ubekvem, men det er ingen som sitter og tenker «Herregud! Han/hun der er for stor til å være her.» Og om det faktisk skulle være noen som tenker slik så har de kanskje mer enn nok med sine egne usikkerheter. Hva så om noen få tenker slik? Det er jo de det er noe galt med – ikke deg!

Hvis du ønsker å komme i bedre form, gå ned/opp i vekt eller bygge muskler så gjør det. I Norge har man tilgang til personlige trenere og treningssenter over alt både på nett og på sitt lokale senter stort sett. Ikke prøv å oppnå det du tror noen forventer av deg. Du er så mye mer enn vekt og utseende. Det vil alltid være noen som syns du er for feit/for tynn/for stygg/for pen osv osv. Konsentrer deg om din egen lykke og hva som skal til for at du føler deg vel. Vi tenker ofte at vi skal bli lykkelige når vi oppnår det og det i stedet for å konsentrere oss om det vi har her og nå. Nå tenker du kanskje at jeg har skrevet mye, men «når kommer han til poenget hvordan jeg skal gå ned 5-10kg ned 8 uker?».

Sånn ca. nå. En vektnedgang tar tid og vekta vil vise deg de tallene den vil som ikke sier mye om faktisk nedgang i fettprosent – som det er de aller fleste ønsker å oppnå. Mål centimeter og ta før-etter-bilder så får du en mer solid tilbakemelding når du sjekker senere. Vekta påvirkes jo av vann i kroppen, inntak av salt og karbohydrater, hvor man er hen i menstruasjons-syklusen, hvor mye mat du har i systemet osv. Fokuser på å kos deg i form. Misforstå meg rett, det kommer til å bli blod, svette og tårer. En vektnedgang er enkel i prinsippet og i teorien, men i praksis ganske tøft stort sett. Derfor er det viktig at vi koser oss underveis. Spis såkalt sunn mat 80-90% av tiden. Så kan resten være kos i form av usunn eller semi-usunn mat. Tell kalorier om du vil for større nøyaktighet. Spis mye proteiner, frukt og grønnsaker som gjør at du raskere blir mett. Tren litt styrke og kondisjonstrening. Mest av den treningen du liker. Start rolig og øk jevnt og trutt uten å gå fra 0-100 på kort tid. Få med deg en venn, venninne, partner, familiemedlem eller personlig trener på reisen. Reisen blir mye lettere når vi går den sammen.

Onsdag 25.april starter jeg Team Innsats. Personlig Trening i små grupper for vektnedgang. Vi blir 6 stykker som har en time styrke i uka og 1 time kondisjonstrening. Du får også tilpasset treningsprogram du kan utføre utenom og kostholdsplan for å gå ned i vekt. Sammen skal vi nå målene våre. Timen holdes på Melhus Personlig Trening med PT Steinar Ekren. 17.30 onsdag er det styrke og lørdag 09.00 er det jogging/gåing. Passer både for deg som ikke har trent før og deg som har trent litt fra før. Her betaler du 1499,- per måned i 2 måneder. Ønsker du å fortsette etter de første 8 ukene får du selvsagt det. Målet vårt er å gå ned 5-10kg på 2 måneder sammen. Hvis dette høres ut som noe for deg kan du sende en mail eller melding. Håper du vil være med på et kjempetøft prosjekt 🙂

Bor du ikke i nærheten av Melhus kan nettbasert personlig trening være et rimelig alternativ. Send meg en mail og hør om jeg kan hjelpe deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *