3 måter å redusere fettprosenten på som ikke er trening!

I motsetning til overskriftens likhet med ymse mailer i spam-innboksen er dette en ganske fornuftig artikkel. Har du noen kilo ekstra du vil bli kvitt? Da er denne artikkelen for deg. Den handler om 3 strategier du kan benytte deg av for å redusere fettprosenten eller «gå ned i vekt» som det heter på folkemunne.

 

1. Hverdagsaktivitet

Dette er etter min mening en av de største faktorene for å gå ned i vekt. Du kan trene så mye du vil, men faktum er at med mindre du er i så god form at du kan løpe flere timer om dagen så vil du ikke forbrenne sykt mange kalorier på trening. Hva man gjør én time om dagen er ikke det viktigste, men hva man gjør på de andre 23 timene.

Min oppfordring til deg er å bevege deg mer i hverdagen. Ta med samboeren og gå en kveldstur i 20-30 minutter et par ganger i uka. Når det er blitt en rutine kan dere øke på med lengden på turene eller frekvensen. Litt hver dag blir fort mye. Små tiltak som å gå til et busstopp litt lengre unna enn det nærmeste, sykle til jobben, ta trappene, bevege deg innenfor rimelighetens grenser på jobb, gå på tur med barna, foreldre eller besteforeldre kan alle være små tiltak som bunner ut i noe veldig stort. Jo mer du beveger deg jo mer sjokolade kan du spise!!!

 

2. Kosthold

Kosthold er og blir den største utfordringen når det kommer til en vellykket vektnedgang. Det er vanskelig, men jeg tror også vi gjør det vanskeligere enn det behøver å være fordi vi tror det handler om perfeksjon, sult, straffe seg selv og å ha det vondt. Det behøver det absolutt ikke å være. Kosthold handler om å legge grunnlaget for sunnhet fysisk så vel som psykisk. Vi tror mat kan deles inn i «sunn» og «usunn», men fakta er at det kommer an på. Sjokolade er ikke usunt hvis du spiser det to ganger i uka. Sjokolade er ikke så veldig sunt om du spiser det tre ganger om dagen. Det handler om moderasjon og kos. Det handler om å få de næringsstoffene en trenger for å fungere optimalt i hverdagen. Spis litt mindre enn du trenger for å holde vektbalansen hver dag/uke så vil du gå ned i vekt. Eller, det er ikke nødvendigvis sant. For om du trener styrketrening samtidig kan du fort holde den samme vekten, men kroppssammensetning endrer seg til det bedre.

 

3. Holde ut over tid

Vektnedgang er ikke gjort over natten. Det krever at man opprettholder et kaloriunderskudd over tid. Jo større målet er jo lengre tid vil det – og bør – ta. Derfor må du sørge for at kosthold, trening og hverdagsaktiviteter er noe du kan leve med – lenge. Finn ut hva som skal til for at du kan kose deg hele veien til mål.

 

12246810_962492603817548_3778003013705302766_n

 

Selv spiser jeg i blant is og sjokolade samtidig som trening skal være gøy, lysbetont og utfordrende :)

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>