Er morgencardio før frokost bedre enn cardio med mat i magen?

Særlig i kroppsbyggermiljøet er cardio på fastende mage utbredt. Tanken er den at kroppen skal forbrenne lagret kroppsfett ekstra bra fordi insulin og blodsukker er lavt. I tillegg er gjerne tempoet lavt til moderat som gjør at kroppen bruker fett som foretrukket energikilde. Mange gjør det og teorien høres fornuftig ut, men hva sier vitenskapen?

En studie fra 2014 av Alan Aragon, Brad Schoenfeld og kolleger delte opp 20 unge, friske kvinner i to grupper (1). En gruppe fastet og en gruppe hadde spist mat når de utførte cardio. Begge gruppene fikk en skreddersydd kostholdsplan slik at de havnet i et kalorunderskudd. Hva fant de? Ingen forskjell i mellom gruppene.

fasted

 

Konklusjon

Siden det ikke utgjør noen praktisk forskjell å trene med eller uten mat i magen kommer det an på hva som passer best for deg. Liker du å trene på tom mage? Do it. Liker du å spise litt først? Do it. Har du tid til kjapp gange i 1 time? Do it. Har du kun en halvtime? Kjør intervaller. Gjør det som passer din hverdag og som gir deg lyst til å trene. Som studien viser er det at det er det å ligge i et kaloriunderskudd som teller. Ikke hvorvidt du spiser før eller etter kondisjonstreningen.

Referanser:

1. Schoenfeld BJ, Aragon AA, Wilborn CD, Krieger JW, Sonmez GT. Body composition changes associated with fasted versus non-fasted aerobic exercise. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2014;11:54. doi:10.1186/s12970-014-0054-7.

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>