Hemmeligheten for å gå ned i vekt

Svaret ligger ikke i 5 magiske matvarer som brenner fett raskt eller en supergod mageøvelse som smelter fettet. Det ligger ikke i populære dietter, fancy helsedrikker eller Shakeweight TM – som du kan se bilde av under.

 

shakeweight

 

Hemmeligheten, og det aller viktigste du kan gjøre for å lykkes, er det som på engelsk kalles «adherence»; Evnen til å følge noe over tid. Dette vil se forskjellig ut i fra person til person. Femogtyve år gamle John som er singel og har en godt betalt 100% jobb kan spise det som passer han selv og må ikke ta hensyn til hva en kone og/eller barna vil spise til middag. I tillegg har vi ulike preferanser. Noen liker fisk. Andre ikke. For å lykkes må du stort sett spise mat du liker og som i slutten av dagen eller uka bunner ut i et kaloriunderskudd. Trening kan også være en viktig komponent, men vær klar over at kaloriene du bruker på en treningsøkt gjerne ikke er så mye i forhold til døgnets resterende timer. Tren det du liker og som tar deg til målet ditt. Skal du stramme opp er trolig styrketrening fornuftig.

 

Hverdagsaktiviteten er veldig viktig for hvor mye du kan spise. Bruker du 500 ekstra kalorier i løpet av en dag så er det en halvkilo ned i uka. Eventuelt 500 kalorier ekstra du kan spise. Alt etter dine behov, sult osv. Om du har en stillesittende jobb beveger du deg kanskje ikke så mye som Bob Bygningsarbeider, men også her kan du gjøre noen tak. Du kan begynne å stå ved pulten, gå til jobben/barnehagen/treningssenteret, ta trappene uansett hvor du går eller ta noen rolige kveldsturer på 15-30 minutter hver kveld. Start i det små og bygg gradvis opp.

 

Folk er forskjellige. Noen må ta gradvise tilpasninger for å komme inn i en setting hvor man går ned i vekt. For andre er det ikke noe problem å følge et strengt opplegg over en lengre tidsperiode. Ikke gjør det mer ekstremt enn det der trenger å være. Et raskere vekttap har en tendens til å slå tilbake som Mike Tyson trengt opp i et hjørne. Utfallet er gjerne at man går opp i vekt til samme punkt eller mer enn det man var før. Sikt på en reduksjon i vekt på 0,5-1% av kroppsvekten din hver uke. Dette fører til et jevnt og rolig vekttap som ikke gir deg juling i ettertid. Det er selvsagt vanskelig å være motivert om vekta kryper sakte nedover. Ta heller noen tøffere perioder, men sørg for det ikke blir en trampoline-diett hvor du spretter opp og ned i vekt. I tillegg til at du kanskje ikke kommer noe sted kan det føre til et usunt syn på mat. Mat er mer enn kalorier. Nyt den.

 

Den største delen av jobben min er å finne noe kundene mine kan leve med i sin reise for å gå ned i vekt (for de som har det som mål). Hos noen går det på første forsøk. Hos andre går det sånn halvveis etter tiende forsøk. Det er ikke enkelt. Gjør så godt du kan å finn noe du kan leve med over tid fordi å nå målet sitt tar gjerne lang tid. Da skulle det bare mangle at du koser deg underveis. Hvis ikke er det fort gjort å gi opp. Finn ut hva som skal til for at du skal klare å følge noe over tid. Da vil du lykkes!

 

12246810_962492603817548_3778003013705302766_n

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>