3 Ting Du Bør Gjøre Om Du Vil Ned i Vekt

1. Spise mer energitett

To alternativ:

A) 100 gram sjokolade

B) 200 gram kyllingfilet stekt i smør, 200 gram grønnsaker, 60 gram ris

Hva er forskjellen? Bortsett fra at sjokolade er mye diggere er mengden en stor forskjell. Begge alternativene inneholder 550 kalorier. Et halvkilo med mat vil mette mye bedre enn 100 gram. I tillegg inneholder alternativ B mye protein og fiber. Dette vil mette mye bedre enn de raske karbohydratene i sjokoladen.

Dette betyr ikke at du alltid skal velge kylling foran sjokolade, men et kosthold med mye protein, fiber og grønnsaker vil hjelpe deg å holde deg mett – og dermed kunne spise mer sjokolade ;)

 

2. Beveg deg

Det er vanskelig å skulle spise lite og kjedelig over lengre tid. En vektnedgang tar dessverre lang tid. Det er en skikkelig ultra-maraton. Vi kan også forsøke å påvirke den andre siden av kaloriligningen slik at du kan spise mer og fortsatt gå ned i vekt. Jeg tenker ikke på trening her da den bør være tilrettelagt etter nivå og mål. Jeg snakker om å bevege deg så mye som mulig. Sykle eller gå til jobb/barnehage/farmor osv. Gå trappene i stedet for heisen. Gå deg en kort kveldstur hver kveld. Godt for kropp, sjel og aktivitetsnivået. Selv om ikke hver tur i seg selv er en kalori-killer så vil det til sammen bli veldig bra. Jeg forstår at ikke de med en stillesittende jobb kan slå kråke og ta saltomortaler hele arbeidsdagen. Da vil du trolig ikke ha jobben så veldig lenge. Gjør det du kan så er det greit nok. Kanskje kan et godt tiltak være å stå på jobben i stedet for å sitte? Eventuelt shoppe mer. En real shoppingtur kan forbrenne mye kalorier.

 

3. Legg en plan

Som sagt tar en vektnedgang lang tid. Sett deg delmål og et langsiktig hovedmål samt når du ønsker å nå dem. Vær realistisk. Gjerne gi deg selv belønninger når du når et delmål. Det trenger ikke å være en spisedag, men kanskje nytt treningstøy eller å spise på restaurant. Sørg for at planen er så lett som mulig å følge. Det går greit at den er litt utfordrende, men ikke la den være urealistisk.

 

IMG_0818-2

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>