4 grunner til å trene styrketrening når du vil ned i vekt

1. Du kan spise mer

Misforstå meg rett. En time eller to med styrketrening betyr ikke at du kan spise en ekstra sjokoladeplate. Det er lite kalorier ekstra du forbrenner på så kort tid. Er du ute etter å forbrenne mer på kort sikt ville jeg heller ha vært så aktiv som mulig i løpet av en dag. Ett gram eller et kilo ekstra muskelmasse forbrenner ikke sinnsykt mye mer enn fett. Per kilo forbrenner muskler 13 kalorier per dag. Forsvinnende lite, men det er mer enn fett som bruker 4,5 kcal per dag per kilo. Dersom vekt og fettprosent er konstant vil det å legge på seg 10 kilo muskelmasse i tillegg utgjøre 130 kalorier per dag. Fortsatt ikke en enorm sum, men mer enn ingenting. I løpet av ett år blir den muskelmassen fort til 46 280 kalorier ekstra du kan spise. Herlig. Dette tilsvarer rundt 42 store plater med melkesjokolade. Er ikke det fantastiske nyheter så vet ikke jeg.

 

2. Du kan fokusere på noe annet enn vekten

Vekta sier egentlig ganske lite. Den sier ingenting om hvor mye som er muskler, fett, innvoller og væske. Er det ikke viktigere å kjenne seg komfortabel i sin egen kropp enn å veie et magisk tall som ingen andre enn deg selv har interesse av å vite? Fokuserer du heller på å øke litt etter litt i treningen din og slå gamle personlige rekorder vil du trolig få mer glede ut av en vektnedgang enn å bare fokusere på en vekt som kan svinge flere kilo daglig og ødelegge ditt gode humør.

dsc00225-kopi

3. Helsefordelene

Sterkere ledd, muskler og bein. Skadeforebyggende. Styrker hjerte og lunger. Bedre fordøyelse, nattesøvn og balanse. Bedre forhold til egen kropp og selvtillit. Say no more.

4. Du kan forme kroppen din slik du vil

Mange som ønsker å gå ned i vekt har gjerne også noen kroppslige ønsker; Mer sprettrumpe, markerte magemuskler og stramme lår. Skal du stramme opp er styrketrening essensielt da kun en reduksjon i fettprosent sannsynligvis ikke vil stramme opp like mye.

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>