«Den beste måten å trene bort fettet raskt på!»

Dette er en typisk overskrift du kan lese på nettavisene eller på ulike blogger som forsøker å selge deg revolusjonerende treningsprogram. Særlig sirkeltrening og treningsmetoder med høy puls og mange reptisjoner blir promotert som fettforbrennende trening. Er det egentlig slik at en type trening forbrenner fett bedre enn de andre?

Dette er et enkelt spørsmål med et komplekst svar. Trener man på en lav intensitet vil kroppen utnytte fett i større grad som brensel. Dette er sant, men hvilket brensel kroppen bruker mest av spiller egentlig ingen rolle hvis du ligger i et kalorioverskudd. Det samme kan sies om aktiviteter hvor man bruker mange kalorier på en treningsøkt. Det spiller ingen rolle om du bruker 700 kalorier på en treningsøkt hvis du i løpet av dagen spiser mer enn du har forbrent.

melt-belly-fat

Men hvordan kan jeg redusere fettprosenten min?

Tren og driv med aktiviteter som du trives med og som du kan gjøre over tid. For å gå ned i vekt på du ligge i et kaloriunderskudd, altså spise mindre enn du forbrenner i løpet av dagen. Dette må gjøres over lengre tid så sørg for at det du gjør er noe du kan gjøre over tid. Spis matvarer som metter godt og gir deg nok næringsstoffer for en sunn og frisk kropp. Hvor mye og hva du forbrenner i et gitt øyeblikk i løpet av dagen er ikke like viktig.

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>