Er du en pingle?

Trener du ikke tungt hver gang du trener? Slapper du av mer enn 30 sekunder i mellom settene dine? Trener du ikke sånn at du er kjempesvett og holder på å spy opp avocadosmoothien når treningen er over? Da er du en pingle!

11910774_10153011332936606_697958414_n

 

Eller er du det? For å sitere Eric Helms, en kjent sportsernæringsfysiolog og trener:

«Vanskelighetsgraden på treningen er ikke målet – Framgang på trening er målet».

 

Trener du til utmattelse i alt du gjør vil du fort stagnere. Klarer du ikke å løfte mer over tid vil du ikke få resultater. Styrke og muskelmasse uteblir. Du blir svett og sliten hver gang, men kommer ingen vei resultatmessig. Hvis du kun trener for å bli sliten; Flott! Du holder deg aktivitet. Det er bra for helsa. Har du derimot et mål om å øke styrke og muskelmasse er ikke dette måten å trene på. I hvert fall ikke hele tiden.

 

Skal du ha framgang må du klare å restituere deg fra treningen på sikt og det må være en progressiv overbelastning av treningsvolumet slik at resultatene kommer. Det må være trening du trives med og som du kan gjennomføre på sikt.

 

Korte pauser kan gjøre det vanskeligere å restituere seg i mellom øktene. Det betyr ikke at det er feil å ta kortere pauser innimellom. Det kan være gunstig, og da særlig kanskje på isolasjonsøvelser hvor teknikken er lettere.

styrkemusklerpauser

 

 

Det er helt greit å trene i komfortsonen mesteparten av tiden. Sannsynligvis er det i hvert fall bedre enn å trene seg i grøfta hver gang. Spe på med noen øvelser til utmattelse i blant så får du sannsynligvis det beste fra to verdener.

Ikke tren hardt – Tren smart! Og litt hardt i blant.

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>