Hvor mange repetisjoner skal jeg ta?

Godt spørsmål.

 

I gamle dager (for et par år siden) trodde man at det var så enkelt som dette:

 

Styrke: 3-6 repetisjoner

Muskelvekst: 8-12 repetisjoner

Utholdende styrke: 12-20 repetisjoner

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Dette er gode retningslinjer, men det store spørsmålet er egentlig hva målet ditt er.

Om du ønsker å bygge mye muskelmasse eller rett og slett ønsker så gode resultater på så kort tid som mulig i form av å se mer definert ut kan det trolig være lurt å kombinere disse. Benytt deg av forskjellige repetisjoner med forskjellige øvelser. Variasjon er nøkkelen til mye – også dette.

 

Ulike repetisjoner vil stimulere ulike typer muskelfibre. Vi har 3 hovedgrupper vi skiller i mellom. Eksplosive, utholdende og de midt i mellom. Trener du tungt nok med variasjon i repetisjonene vil det være bra for de 3 hovedfaktorene for muskelvekst. Hovedfaktorene krever at man trener tungt nok, skaper pump i muskelen og at man oppnår små skader i muskulaturen som bygger seg opp igjen etter trening.

 

Ønsker du kun å bli sterkere i benkpress, knebøy eller markløft kan du trolig holde deg ofte i mellom 2 til 6 repetisjoner, men litt variasjon samt mer muskelmasse vil trolig være gunstig her også.

 

Kort og godt: Variasjon er best.

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>