Slik velger du riktig PT for deg!

Det finnes mange gode grunner til å trene med personlig trener. I denne artikkelen skal vi se på hvorfor og når man bør investere i en PT, og hvilken PT akkurat du bør velge.

 

Når og hvorfor bør du trene med PT?

Hvis du aldri har trent før vil jeg anbefale å kontakte en PT. Da har du muligheten til å lære mye om hvordan du utfører øvelser teknisk riktig for å få best mulig resultat av treningen din. Det vil også være en god motivasjon å ha et fast møte med noen som gjør at du hele tiden er skjerpet mot målet ditt. Hvor ofte dere bør møtes for å trene kommer an på ulike faktorer. Er du helt fersk til trening kan det lønne seg å ha en del timer i starten og deretter trappe ned hvor ofte dere møtes. Det kommer også an på hvor god råd du har da PT-timer som regel koster en del. Motivasjon er en annen faktor. Noen sliter med å trene på egenhånd enten i perioder eller nesten hele tiden og da kan det være fint å ha noen som pusher seg. Sørg også for at dere gradvis klarer å få deg motivert nok til å trene selv. Å ha 3 timer i uka med PT resten av livet er kanskje ikke nødvendig i de fleste tilfeller? Har man skader eller smerter kan det være fint å ha en dialog med noen hva man bør/ikke bør gjøre. Dette er for øvrig et område med mange myter og mye ny bra forskning på området. En utdanning jeg vil trekke frem med bra peiling på området er Rehab Trainer fra Afpt. Et faglig sterkt studie med oppdaterte forelesere.

Personlige trenere har som regel mer kunnskap enn deg og kan føre deg til målet ditt mer effektivt enn du kan selv. Å lese seg opp på egenhånd er mulig, men det krever at man har kritisk sans og maaaange timer å sette av til egenstudie. Det kommer selvsagt an på hva målet ditt er også. Om du skal ned 10kg er det fint mulig å klare dette på egenhånd. Om du skal prestere best mulig i olympisk vektløfting kan det være lurt å trenes av noen med god erfaring fra området. Studier viser også bedre resultater når man trener med PT enn uten (1,2,3).

IMG_0675

Ulike vurderingsfaktorer for valg av personlig trener:

Målet ditt: Sørg for at PT’en har kunnskap om ditt mål. Ingen PT er ekspert på alle områder.

Utdanning: Et minstekrav bør være at man i det hele tatt er utdannet personlig trener. I tillegg kan det være fint om personen har en utdanning som er relevant til målet ditt. Når det er sagt behøver ikke utdanningen være en indikator for hvor mye personen kan. Etter min mening er det som betyr noe hvor mye PT’en leser seg opp etter studiene er ferdig. Det er masse å lære utover studiene og det kommer hele tiden nye forskning som gjør at en god PT hele tiden holder seg oppdatert. Mange stiller seg negative til PT’er som har tatt utdanningen sin i utlandet. Jeg forstår tankegangen, men det er uansett ikke noe argument for at en PT er dårlig. Er man interessert nok og faglig dyktig spiller det ingen rolle hvor man har tatt utdanningen. En annen ting som er viktig å huske er at å stille i fitness-konkurranser, sykle Birken eller være fotballspiller ikke gjør deg kvalifisert til å uttale deg om kosthold og trening. Erfaringsmessig virker det som de som mener de kan veldig mye om kosthold og trening er de som kan minst. Et godt eksempel er den gangen han som kjører fiskebilen prøvde å selge meg kuren mot kreft. Til tross for sin hemmelige kunnskap som kunne gjort han styrtrik og berømt valgte han heller et simpelt liv som fiskebilsjåfør (sarkasme).

Pris: Prisene kan variere mye. Ofte er det slik at man priser seg etter hvor ettertraktet man er, utdannelse og erfaring. Dette betyr likevel ikke at jo dyrere en PT er jo bedre. Etter min kjennskap er det mange som priser seg høyt fordi de er populære, men sitter med lite oppdatert kunnskap og mye «broscience».

PT’s filosofi: Hvis PT’en mener at noe alltid eller aldri skal gjøres er det et stort rødt flagg. Hvis PT’en mener at det bare finnes én måte å spise eller trene på bør du finne deg noen andre. Personlig trener er akkurat det det høres ut som. Personlig. Dette betyr at både kosthold og trening for deg bør legges opp etter akkurat deg. Spiser du to ganger daglig i dag og får en kostholdsplan der du skal spise 8 ganger daglig er det vel lite lagt opp etter deg, eller? Har du tid til å trene to ganger i uka og får en treningsplan der du skal trene 4 dager i uka er det FOR MYE. Det er dårlig personlig trening. Et program er ikke bedre enn gjennomførbarheten av det. Det er også viktig at personen har en evidensbasert tilnærming til et opplegg. Det vil si at personen støtter seg på god forskning som bakgrunn for hva han gjør. En god PT kan svare på hvorfor man gjør ting og gjemmer ikke sin uvitenhet bak at man ikke har tid til å svare på spørsmål. Det bør være en grunn til alt du gjør eller så er det grunn til å tvile på kompetanse. PT’en bør også ha som filosofi at han leverer kvalitet over kvantitet. Om han har som mål å ha mest mulig PT-timer i uka kan det være tvilsomt. Hvor bra produkt kan man levere hvis man har 50 ulike kunder i uka? Her kommer det selvsagt an fra person til person og man må ikke glemme at PT’er må tjene til livets opphold de og. Om man har 10 kunder med 1 PT-time hver i uka vil jeg tro det er vanskelig å få ting til å gå rundt.

PT eller online-coach: I de fleste tilfeller vil jeg anbefale en PT du kan trene med i praksis, men det finnes mange gode oppfølginger over nett i dag. Fordelene med online-coaching er at det kan være billigere og i dag finnes det ulike aktører med gode metoder for oppfølging. Velg det du tror passer deg best.

 

IMG_0598

Too long, didn’t read:

– Formell utdanning er ikke alt. Det finnes mange dyktige PT’er uten lang utdanning.

– En god PT setter opp et opplegg spesialtilpasset deg, er empatisk og har en evidensbasert tilnærming til trening og kosthold

– Se hvilke kunder PT’en har hatt før

– Sammenlign priser og om noen er dyrere enn andre spør hvorfor de tar seg bedre betalt

– Gå for magefølelsen og velg den du tror passer deg best ut i fra hvilken filosofi han har

 

Lykke til med treningen i 2015, med eller uten PT!

 

 

 

Referanser

1. http://www.jssm.org/vol2/n1/2/v2n1-2pdf.pdf

2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18316279

3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19661830

 

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>